Stugan (28:e aug)

Sista sommartrippen för den här sommaren, men vilka härliga sommardagar! Vi drog till Järvsö efter lunchen i fredags. Varje gång vi kommer till stugan så säger vi till varandra, varför åker vi inte hit oftare? Lugnet och charmen med de gamla kaffekopparna, de udda tallrikarna och de otroligt gamla och "fula" tapeterna. En toppenhelg där fiske har stått högst upp på "vilja-göra-listan" hos båda grabbarna. Olle har fiskat 1 gång i sitt korta liv och det var i somras. Då var han lyckligt ovetandes av att han fiskade utan krok då det var säkrast för oss alla då spöt var överallt. Nu hade han krok och mask. Oj vilken lycklig pojke... varje gång han drog upp spöt ur vattnet så utbrast han. "titta, fångat mask" och var så nöjd. Nej, någon fisk fick han inte lillen då masken var huvudpersonen för honom.

Olle letade verkligen efter fiskarna, gjorde långa försök med hoven, men det blev mest grus och sten som napp. Men tänk vad intressant det kan vara för en 2-åring.

Värmer två kalla badpojkar...

Ljusnans vatten var väl inte det varmaste, men faktiskt så var vi i hela familjen!

Rasmus fick några rödögda mörtar men den sista kvällen kom den där lagom stora abborren på kroken. Så stolt blev han. Tålamod har han ju mycket av vår storpojk så han väntar ut de små firrarna.

Jag och Rasmus plockade lingon, inte så svårt att fylla 1 liter när det ser ut så här! Plockade 1 liter bakom stugan och påväg ner till bryggan. Bidde syltkok på lördagkvällen, 3 burkar vilket är typ en årskonsumtion i vår familj. Vi äter inte så jättemycket lingon.

Nu ska jag och Daniel påminna oss själva att vi måste åka oftare till stugan. Så härligt, men så sällan det blir av...

/ Bodil

Sova säng (22:a aug)

Vi har ju försökt många olika "sovknep" på lillen, men inte helt lyckats med lilltoken. Nu har han ju campat i vår säng sen i våras och vi har brutit mönstret på många grejer som han har haft för sig på nätterna. Nu äntligen har vi skaffat honom en egen liten växasäng och det blev nog riktigt bra. En lagom kant för att inte ramla ur.. och lagom liten för att inte kunna gymnastisera/fara runt för mycket på nätterna. Han ligger fortfarande kvar i vårt rum, men faktiskt i sin säng oftast varje natt. Framsteg! Han ropar på sin pappa varje natt "pappa, nallen" eller "pappa, jag vill ha den goda nappen" eller vill ha den röda nappen. Han får en grön och sen är allt bra för att somna om igen.

Har varit Daniel som skött nätterna den sista perioden. Han är snäll min Daniel som förstår att jag lessat på nätterna för länge sedan. Jag tror vi är en rätt jämställd familj. Jag är ingen typisk mamma på många sätt. Varför är det oftast mamman som ska lägga barn, vyssja på nätterna eller vabba? Nej, vi kör ofta 50 -50, varannan dag eller rent ut av sten sax påse :o)

Det rosa söta påslakanet fick Rasmus när han var liten av sin gammelfarfar. Gammelfarfar och gumman hans såg inte riktigt vad det var för färg. När vi hade öppnat paketet så tittade de lite närmare på tyget och frågade om det var rosa! / Bodil

Nytt jobb (18:e aug)

Oj oj oj vad segt det är att jobba på ett jobb där man har blivit uppsagd ifrån. En transportsträcka till den 13:e september som är min sista dag. Sen äntligen får jag gå vidare till något som man kan satsa vidare på förhoppningsvis. Den 26:e september börjar jag mitt nya jobb! Japp, det har fixat sig, skrev på förra veckan för Cederroth och det känns faktiskt bra även fast jag fortfarande skulle vilja stanna kvar i den trygga fungerande vardagen på Dellner. Jag ska fortsätta på samma bana, men byter en produktion från tågkoppel till plåster och hygienartiklar. Tror det blir bra. Har smått ångest över att jag ska jobba heltid till nyår... när jag går under upplärning... hua hua. Jag hoppas vi får ett härligt september tillsammans med grabbarna när jag är ledig en stund mellan jobben.

Efter jobbet idag var vi bjudna på torsdagsmiddag hemma hos Maria och Andreas. En väldigt god torsdagsmiddag ala foliepaket med lax och potatis med tillbehör. en god bärpaj efter det satt inte helt fel! Det gäller att utnyttja de ljusa kvällarna även fast man jobbar. Snart är de ljusa kvällarna slut!

Olle i Turkiet! Kollade genom turkietbilderna för en kollega till mig ska åka till samma hotell som vi bodde på. Kom på att jag knappt tittat på korten därifrån. / Bodil

Ont om lediga dagar (15:e aug)

Körde "mjukstart" på jobbet och jobbade 3 dagar förra veckan. Sedan tog jag det ledigt med mina småpojkar. Precis som vanligt kan tyckas, men med viss mer uppskattning faktiskt. Kommer inte ha så många lediga dagar under hösten tillsammans med mina grabbar så det gäller att uppskatta de man har. Det har jag gjort denna långhelg. Vi lekte en del med Jo och hennes småtjejer som vi har träffat väldigt glest över sommaren. Vi åkte en utflykt till Säterdalen där det var tänkt att vi skulle klappa kossor m.m., men det var stängt redan. Är nog inte menat att jag ska vara i Säterdalen för förra gången vi var där var det också stängt pga översvämmning:o).

Den långa rutschkanan underhöll oss.
Olle vågade sig också iväg själv i den. Eller rättare sagt så vågade jag låta honom åka själv för han har just inga gränser. Förnuftigt nog åkte han på magen så när han kom ner så såg han så här glad ut!

Feg är han inte, men han har ju hyffsat kontroll på kroppen nu. Varje dag när vi hämtade på dagis förra veckan så ser fröknarna så där bekymrade när de går igenom överallt Olle slår sig på dagarna. idag har han fått en bula, ja, och ett sår på ryggen också fyller en annan fröken in. Nästa dag är det ett stort plåster på knät och den tredje dagen är det ett litet hack på hakan. Så är hans liv, och vi är nog rätt förstående för det händer typ lika mycket hemma med vår vilding. Nog är det bättre alltid än förra hösten, som sagt så är han ju en STOR pojke nu!

Ja vårt lilla energiknippe börjar bli mer "förnuftig" känns det som. I samband med pratet så förklarar han bättre och bättre och med det faktiskt kommer förnuftet. Jag och Daniel kom på oss själva i helgen att vi faktiskt hade rätt "lugna" middagar där vi alla satt och åt tillsammans med en lugn Olle som kan sitta och prata och förklara. Härligt! Hoppas det håller i sig.

/ Bodil

Rasmus på topp (8:e aug)

Jaha, tråkigt som stryk att semestern är slut. Idag har jobb och dagis startat igen. Inte så motiverande att åka till jobbet som snart inte längre är mitt jobb. Då vill man istället tänka tillbaka på fina dagar... eller som nedan en fin kväll i Källvik i början på semestern. I Källvik finns det inte så mycket "regler". Vill man spela fotboll halv 10 på kvällen så gör man det. Rasmus fick följa med och spela match och sedan kvällsdopp efter det. Jag passade på att knäppa kort i den fina solnedgången. Storpojken var på strålande humör och ställde gärna upp på några bilder.

Fotboll vid havet i Källvik. Rasmus på topp!

Två av mina Bingmans :o)

En fin kväll...

På tal om Källvik så har ju prinsen, den riktiga prinsen Carl-Philip, han har sommarställe i krokarna. 3 ggr (!!!) stötte Daniel ihop med honom. Men jag som kom drattandes någon minut eller halv minut senare missade honom alla tre gångerna! Snacka om misstajming. Nu är det ju så att Daniel bryr sig ju inte ett skit om han möter en prins eller ej. Jag däremot hade ju tyckt det var fasligt kul.

// Bodil

Skvalpudden vid havet.. (5:e aug)

...en fin dag i juli frågade Daniel om vi skulle gifta oss. Förlovade!

Semestern leker vidare... (3:e aug)

...men närmar sig raskt sitt slut. Även jag tog mig en sväng till Norrland och Norrfällsviken. När man är i Norrfällsviken så handlar det mycket om golf då stugan ligger bredvid en golfbana. Rasmus har slagit upp många guldpengar.. han har sparat alla tior som han har fått det senaste halvåret. De lades noggrant ner i Pippi-plånboken innan han for och de har han sedan köpt hinkar fulla på ranchen där han står och slår. "Det ska börjas i tid" kan det komma någon och säga och le litegranna. Nu är det ju inte jag som tvingar dit honom direkt, utan han som tvingar mig att sitta och titta på slag efter slag efter slag. Vill inte jag så kanske pappa, Gösta eller farmor vill följa med.

Lilleputtlandet

Vi har haft fint väder så då blir det ju en heldel bad i havet, poolen eller en sjö i närheten.

När det var bad i poolen gick det tydligen rätt plaskigt till..

Och så en del utflykter. Jag, svärmor och grabbarna åkte färjan till Ulvön en dag. Vi åt mat, knallade runt litegranna och åt den femtielfte glassen för den här semestern.

Alltid så vackert runt Höga Kusten. Har man inte semestrat där så bör man göra det!

Nu är vi som sagt hemma igen och njuter av de sista dagarna. Idag mest hemma, men på eftermiddagen ett bad i Masenbadet. Måste nog varit årets varmaste temp i vattnet. Grabbarna njöt och var i som aldrig förr! Jag och Daniel ska på bröllop i helgen så vi har en sista liten semestertripp innan jobb och dagis börjar igen. Den trippen får dock grabbarna stanna hemma på! // Bodil