Loppis och första vabben (30:e aug)

6 dagar på dagis/skola tog det innan hosta och feber kom på besök till mig och Rasmus. Ett hösttecken i sig. Kan inte säga att vi är särskilt pigga idag heller men vi hade sedan länge anmält oss att stå och sälja på barnensdags loppis, jag och Rasmus. Dealen var att dela lika på vinsten och så blev det. Något TV spel har vi inte i vår familj och jag skulle gärna vänta ett par år till innan det kommer in i vårt hus, men nu har grabbarna trånat efter det länge. Nu när de slog ihop sina sparpengar tillsammans med dagens lön så räcker det ihop för att köpa ett. Så  nu tar det nog inte många dagar innan ett TV spel även finns i detta hus. Tycker det är ok att faktiskt få spara till något själv. Vi föräldrar är alldeles för "prylgalna" till våra barn.

Annars brukar ju jag kunna shoppa en del på loppisar, detta år var det Rasmus tur att få shoppa på egen hand när det blev lite långtråkigt att stå och sälja. Köp i form av en Barca-planch, air fotbotbollsspel, cross-handskar och en tecknad film. Sådana köp som jag själv hade kunnat köpa till honom, som han nu hittade på egen hand! Sedan hittade vi ett par sjyssta slalompjuks också för en hundring.

Dagens försäljare.

Äldst på dagis och 1B (25:e aug)

Nu så har vardagen dragit igång på riktigt och helt plötsligt är det snålt med timmar till annat. Sådant där man har fullt av på semestern. Olle har längtat och längtat efter sitt dagis och äntligen så var han tillbaks tyckte han! Det är så tryggt och trevligt i dagisvärlden tycker även jag!

Även Rasmus har tagit ett stort steg upp till ettan. Iochmed att vi har valt att byta skola till skolstarten så var det med extra pirr för framförallt mig tror jag när vi skulle svänga höger istället för vänster mot skolan. jag tror att han har kommit i en fin klass, men första veckan såg han lite ensam ut. Idag sa fritidsfröken att han hade verkat trivts mer så det värmer i hjärtat. Nu hoppas vi att det fortsätter lika bra! Ja, tänk så det är med barn. Det enda man vill är att de ska trivas och må bra!

Olles första dagisvecka blev även lite "spännande" när han tappade sin första tand! Han har haft två lösa tänder, inte så jättelösa, men sådär lagomt lösa. På dagis skulle han ta av sig sin luvtröja vid matbordet. Troligtvis hade han tröjan i munnen så när han drog av tröjan så plopp sa det och ena tanden for ur! Olle blev lite spak och hittade inte sin tand.. till slut hittade fröken tanden inuti tröjan! Så nu är det en liten liten glugg i nedre käken.
Med skola och dagis kommer även de där förkylningarna på besök, Olle har precis börjat snorat, vi får se vilket håll det går åt. / Bodil

En dag kvar på semestern (16:e aug)

Sista semesterdagen imorgon. Daniel har jobbat en vecka och jag och barnen har roat oss själva. eller ja, i början av veckan var det så lagomt roat. Sämre väder och vi har den här veckan övat på att nej betyder nej, sluta betyder sluta och att man pratar fint. Inte helt lätt tycker lillebror i huset, men tycker ändå att det har gått bättre och bättre! Vi har så smått gjort oss redo för nästas vecka dagis/skolstart. Det långa blonda håret har klippts, massor av skor och en del kläder har inhandlats. vi har lekt med kompisar, spelat minigolf och badat. Vi skulle bada på Maserhallen en dag i veckan, men när vi kommer dit så är det stängt. Besvikelse i ögonen, men det som är så fantastiskt med semester är att man har tid, tid till att åka till grannstan och Lugnet utomhusbad i stället där vi nästan var själva och hade rutschkanan helt för oss själva. Även badvakterna har tid för oss så Rasmus passade på att ta guldgrodan. Olle börjar förstå hur riktiga armtag och bentag ser ut och simmar några meter under vattnet. När han försöker hålla huvudet över vattnet så sjunker han som en sten :o) Även fotbollen har kickat igång. Träning för Rasmus och boll-lek för Olle och första matchen idag för Rasmus som de vann med 2-1. Vi har även hängt på Vallen och tittat på Daniels första match som de förlorade med 4-3. Ingen muskelsträckning denna gång för Daniel, det var någon annans tur denna gång :o). Mycket boll har det varit nu i veckan och så kan man även summera stora delar av den här sommaren för grabbarna. Rasmus och grannpojken och spelat otaliga timmar och bytt/grejat med sina VM-kort.

Igår fick vi följa med familjen mellsta till deras stuga för kräftfiske. En favorit i repris för barnen där de stod på bryggan med håven i högsta hugg. När kvällen kom så åkte jag och barnen hem, medans Daniel fiskade kräftor natten lång. Även detta år blev det hundratals!!

Huset har blivit lite ompysslat också i veckan. Vindskivan har målats, grunden har målats och början till svarta garagedörrar har påbörjats. Konstigt det där, men jag tycker att det är roligare att måla än att piffa runt inne... Vi har även inhandlat en loftsäng till Rasmus. Grabbarna sover fortfarande i samma rum, men nu är det dags för eget rum tycker Rasmus. Lillebror är dock inte lika övertygad om det... fortsättning följer i det ärendet :o)

Det har blivit lite glest med bloggande under sommaren. Här kommer några kort från tidigare i somras från fina Höga kusten!
Vi besökte familjen Alnö i deras stuga under dag. En supermysig stuga som gav blodad tand till att "snygga" till vår Järvsö-stuga en aningens.. Iaf så gjorde vi en utflykt till Rotsidan. Ett ställe som Daniel har pratat om i många år att vi ska åka till, men först nu blev det av. Och vilket fint ställe! Fina badklippor så långt ögat nådde. Ett riktigt vackert ställe. Just denna dagen gick vågorna stora så att tänka på bad var inte på tal! vi hittade en lagomt trygg klippa där barnen fick sitta och ibland känna hur vågorna skvätte upp! fast jo, lite bad blev det. Hålla i pappa och stå med fötterna i vattnet och känna vågorna,, det är äventyr det!

Värma sig på varma klippor!
Båttur med Peppe, moa och Emmy. Även denna dag gick vågorna höga så särskilt långt med vår båt kom vi inte innan vi vände hemåt igen..
Peppe ser tlll så att det styrs åt rätt håll..
jag och Olle på Storsand!
Ja, vilken fin sommar det har varit. Skulle kunna vara ledig några veckor till.../ Bodil

Turist i grannstan 7:e aug

Efter några dagar hemma så gjorde vi en semestertripp till grannstan för ett besök i världsarvet Falu gruva. En barnvisning som tog oss långt under jord i gångar och mörker. En guide som berättade om fet-Mats, gruvfrun och förtrollade stenar. Med hjälm, gummistövlar och regnkappa på så var det med spänning grabbarna lyssnade. En superbra timme under jord för oss alla. Att även Daniel gjorde sitt första besök i gruvan var då på tiden!

Sedan tog vi lunch och vildmarksgolf vid slussen i falun. Fina banor som grabbarna ryckte om! Ja, nästan en heldag i grannstaden blev det innan vi kom hem igen. Att jag även hunnit med ett träningspass på min racer, kokat gele och saft är ju underbart skönt. Härligt med ledighet!

Att hålla handen i gångarna var att föredra. Spänning och aningens läskigt. / Bodil

En misslyckad camping (5:e aug)

Igår skulle vi ta sommarens camping. Började jättebra med fint väder och strålande sol. Vi åkte till campingen och hyrde kanoter och tog oss en tur på kanoterna. (Som tur var så hade vi inte slagit upp tältet) När vi skulle vända hemåt med kanoterna så är himmelen full av askmoln från Salabranden kombinerat med regnmoln. Under paddelturen hem så kom vinden, regnet och röklukten. Den kombon gjorde att vi var täckta med svart sot när vi kom tillbaks från paddelturen. Och så ser även hela vårt hus ut, bilar, altan.. ja allt är täckt av ett litet lager med sot.  Vilken hemsk brand utanför Sala som påverkar oss ända i Borlänge. Inte på samma hemska vis som där såklart, men att bo i den här lukten och soten är inte helt trevligt. Ja, campingen blev inte av utan det blev en pizzamiddag i Torsång istället. Och tur var väl det när jag kom hem och kände lukten på allt som hade legat ute. Flytvästar som var helt svartprickiga av sot (som inte blev rena i tvättmaskinen). Vi kan väl sammanfatta det hela med en äventyrlig eftermiddag, men att vi somnade rena och glada i våra sängar!

Nu är trapp och bilar tvättade och en ny dag finns redo för oss. Här kommer lite andra semesterbilder!
I väntan på ett annat moln vid havsbadet Storsand i Norrfällsviken. Grabbarna tillsammans med några av sina tremänningar. Ja, en sväng till höga kusten har det även blivit denna sommar och lika fantastiskt fint även detta år. Havet bjöd på som varmast 21-22 grader och det är inte illa. Förra sommaren var det 16 grader om jag inte minns fel... Vi har som vanligt spelat golf, spelat tennis, god mat, badat och mycket annat. Mer kort kommer senare.