Vårtecken (24:e mars)

Äntligen är takdroppet tillbaka. Det är dags nu för vårfina dagar. Att få hacka på isen så att plattorna kommer fram är ett vårtecken i sig. Små tulpanblad börjar leta sig upp vid husväggen. Så gott att känna att solen värmer, att graderna stiger. Vi njuter dock av det sista av vintern. Rasmus ville ha hockeymatch idag igen. Dagiskompisen Isak ville gärna spela idag igen så det blev återigen några timmar vid rinken, Olle springer fortfarande med skorna på isen, nej tack till skridskor där. Själv så grillade jag några korvar och njöt mest i solen. När vi gick hem var isen rätt varm... kanske sista skridskoturen på kvartersrinken för den här vintern.

Bidde mer vårtecken på eftermiddagen då Rasmus fick leta fram sommarkläder då han var bjuden på sommarkalas hos Maja. Passande en dag som denna. Rasmus skulle för första gången vara själv på kalas. Han har ju varit tvärnej på den punkten tidigare. Var med en stund, men sedan åkte jag hemmåt och enligt rasmus hade det gått bra. Jag blir så glad att han klarade av det, att han har kommit över "spärren" nu.

Ett annat vårtecken som hände för någon vecka sedan var i gammelbilen som jag pendlar med till jobbet. Radion tycker inte om blött och vinter så den har inte fungerat sedan i höstas. Huxflux förra veckan börjar den spela igen. Snacka om vårtecken :o)

Från en fin vinterdag för några veckor sedan.

Nu ska jag mysa en stund med mannen som har kommit hem från en Åre-helg.  Åh tänk vad skönt att bara ha en 4 dagars vecka och sedan påskhelg!
// Bodil

Heja Sverige (23:e mars)

Det blev en utflykt till Falun även denna dag. Nu var det dags att heja fram Sverige till bra palceringar på Svenska Skidspelen. Fint väder, solen sken och Sverige åkte väl hyffsat bra. Vi har mormor och morfar uppe på besök. Morfar mest som supporter i dagarna tre, mor min som sällskapsdamen min, Danken roar sig på egen hand i Åre under helgen.

Heja Sverige

Rasmus hejar mest på Teodor Pettersson

På förmiddagen ville Rasmus åka skridskor som vanligt. Han fick med sig en kompis idag och de körde match.... jag tror den slutade 19-27.... Det var hjärtligt roligt att titta på. Två lika skridskotokiga blåklädda pojkar kämpandes, skrattandes. Det var en jämn match.

// Bodil

Utflykt till Falun (17:e mars)

Om utflykten igår blev sådär så blev utflykten idag verkligen toppen! Vi drog till Falun och var med på Barnens Skidspel. Så mycket barn, så många vinnare i loppet, så imponerad av vad duktiga alla barnen var på att åka skidor!

Olle in action!

Rasmus in action

Grabbarna våra åkte många varv, kämpade på och hade väldigt roligt. Jag är själv förvånad vad Olle har lärt sig åka bra på bara några gånger nu. Efter fikat skulle han åka igen. Han skulle åka i den stora backen som avslutade den långa banan. När vi kom fram till den stora backen säger Olle "oj oj oj, den här var stor. Den törs jag inte åka nerför" jag hjälpte honom 1 meter ner, sedan körde han på. Han skrattade nöjt åt sig själv när han klarade det.
Det blev en lång utflykt så middagen fick bli i snödrivan på vägen till bilen.

Nu vecka, börjar med en Stockholms dag imorgon igen. Trevlig vecka på er! // Bodil

Skidutflykt (16:e mars)

Så har man suttit inne hela veckan och trånat efter att få komma ut i det fina vädret. Idag äntligen var det dags för årets första skidtur tillsammans med hela familjen! Kan det bli annat än bra? Ja, det blev inte en topp-utflykt direkt. Började redan på parkeringen där vi hade glömt en del till vår skidvagn. Inte så mycket att göra så vi gav oss iväg utan skidvagnen helt enkelt. Med oss hade vi familjen Maxén så Olle fick lifta med Ebba i den vagnen istället större delen av vägen till vindskyddet. Tung lass att dra för pappa Maxén. Solen skiner, glada barn! Lagom när vi kommer fram til vindskyddet släcks solen, vinden viner och snön yr. Det blir skitkallt rent ut sagt! Där jag hade tänkt att vi skulle sitta i solens värme, prata och fika blev istället ett hetsigt korvätande och sedan få iväg ispinnar till barn på skidorna så värmen skulle komma tillbaka i de små kropparna.Tack vare en lånad ryggsele till Olle så kom vi alla till slut tillbaks till bilen. Alla utflykter blir inte så bra som man tänkt sig. Tänk vad vädret påverkar oss. Iallefall fick vi oss en hel del frisk luft och det är alltid gott!
Fortfarande soligt... Olle liftar med pappa en stund.

Idag på eftermiddagen så gick Rasmus och lekte med en grannpojke. Själv. Kanske inget som ni som läser reagerar speciellt på, men ni som känner Rasmus vet att han gärna ALLTID har någon förälder med sig och alltid lite nervöst med nya platser. Första gången han går iväg SJÄLV och leker hos en kompis. Som jag har väntat på denna dag. Hoppas spärren släpper nu... Duktiga pojke!!

Trevlig lördag! //Bodil

nu är de bråda dagarna slut... (15:e mars

... för den här veckan, och de sköna helgdagarna tar vid. På kvällskvisten tog jag och Rasmus oss en tur på nysprutade rinken. Måste säga att jag är nog på toppen av min hockeykarriär... Jag utvecklas nästan i samma fart som Rasmus. Skotten med klubban, högre fart under skridskorna. Jag har fortfarande ett litet övertag mot Rasmus, men snart kommer jag ligga efter trots min fina spikraka utvecklingskurva på hockeyrinken..:o)

Olle har också gjort ett stort framsteg idag! Han har stått på ett par slalomskidor igen och det tyckte jag var modigt gjort. När Rasmus har åkt i Plättis tidigare i vinter har Olle varit väldigt tydlig att han INTE ska åka slalom, med all rätt kan jag förstå. Daniel förslog att de skulle ta sig några åk efter lunchen idag. Ja, men jag vill inte bryta benet svarade Olle. Sedan gick det bra! Var nog bra att jag var lyckligt ovetandes om detta där jag satt på jobbet mitt. Vi mammor är ju lite mer försiktiga.. mesigare... klokare... kalla det vad du vill :o)

En härlig helg framför oss med förhoppningsvis lika mycket sol som jag har suttit och blivit bländad av hela veckan på kontorsstolen.
Vem där??

Hörs! / Bodil

Idre och Tom tits (11:e mars)

Det var ett tag sedan jag skrev något märkte jag. Iaf rullar det på som "vanligt" i vardagens slentrian. I helgen har vi alla varit på äventyr men på olika håll. De manliga i famlijen hoppade på tåget till Vagnhärad där farfar och Kerstin plockade upp dem. Det blev eldning, besök på Tom Tits, hälsat på tremänningar i Trosa och mycket annat. Själv så fick jag äran att följa med kompisar till en kompis nya fina stuga i Himmelfjäll, Idre. 7 tjejer i en stuga, sol, skidor och god mat. Jag behöver inte skriva så mycket mer = en toppen-helg!!
Fantastiska spår och några mil har det blivit. Städjan i bakgrunden.
Vitt och blått
Två långa skuggor njuter av utsikten och dess lugn som ett fjäll kan ge.