Bollsporter ( 28:e jan)

Sitter och tittar på världscupen från Falun. Inte live utan från soffan. Orkade inte ta mig iväg till Falun trots att jag faktiskt vill. Vi har gjort så många andra aktiviteter de senaste dygnet så det räcker liksom. Jobbade nere i Växjö på torsdagen och på kvällen såg vi shl-match. Tåg hem på fredagen och Rasmus körde sin hockeyträning och Olle innebandyträning.

Jag och Olle hejar i gyllehallen.

Vi åkte direkt från träningen till maserhallen där vi tittade på danken när han spelade inomhus cup i fotboll. De vann sina matcher och har slutspel idag. Sedan igår var det dags för innebandysammandrag för Rasmus. Tre matcher på hemmaplan för Rasmus, två vinster och en förlust. Daniel spelar sina slutspelsmatcher så idag är det liksom

rätt skönt att få ett brake från allt vad lagsporter heter. Jag har det rätt skönt här i tv soffan och tittar på min favvo-sport. Och vad roar sig barnen med ??? Hockeymatch ipå fina isen i trädgården... mer lagsport..:o)

Förra helgen skottade vi fram grillplatsen.

Vardag till 100%

Efter vår härliga semester så gick det rätt fort att få vardag igen. Nu är det som vanligt igen. Skola, jobb och allt som ska göras efter det. Vi hade en rivstart första veckan vi kom hem med besök av min släkt och ett par dagar senare även svärmor, Gösta och familjen Peppe.

Nu är det söndagsmorgon och tyst i huset. Passar på att blogga en snabbis.

Igår var jag och Rasmus till Mora på hockey sammandrag. Lång dag och det där med att sitta i en hall är roligt i ett par timmar, sedan blir det segt tycker jag. Iaf så började första matchen med förlust med ca 20-1 mot Mora!!! Tuff start, men de kämpade på! Vi åkte hemåt med tre förluster och en vinst.

Borlänge-Leksand. Förlust men ändå en jämn match!
daniel, Peppe och Gösta har gjort en liten rink i vår trädgård!

Vi har ju haft världens bästa kvartersrink, men för två år sedan pluggade kommunen igen brunnen där vi tog vatten. Efter diskussioner så får vi inte längre spruta vår rink med våra ideella krafter. Jag har varit sååå irriterad på detta beslut. Till den här vintern så drog kommunen in ytterligare en isbana nära oss och jag blev ännu mer less

på dem. Lösningen blev ovan bild. En liten hockeyplan som räcker till att skjuta på mål och glida runt litegranna! Toppen!

Mer skridskor på sportfältet med Emmy i täten!
Vår fina slalombacke på gatan åkte Olle i förra helgen. Vi köpte årskort för 250kr. Lagomt dyrt :o)
Två långhåriga grabbar!

Hemma igen! (2:a jan)

Innan resan trodde jag att vi skulle längta hem, åtminstone barnen, men icke! Jag hade så gärna stannat en vecka till. Men nu är vi hemma igen i kylan efter tre toppenveckor! Vårat tredje boende i Kao Lak var hotell. Här har vi ätit hotellfrukostar, badat och shoppat.

Kao Lak var ett av de ställen som drabbades hårdats av tsunamin och det är så svårt att förstå. Vi åkte förbi polisbåten som ligger två km från stranden. Den ligger på den platsen som tsunamin sköljde upp den. Vi åkte även på matmarknaden där luften stundtals stod still mellan stånden. En del shoppande blev det!

En sak som jag dock blev besviken på i Thailand är priserna. Visst är det billigt, men just vid turistställen så är priserna rätt så mycket upptrissade tycker jag. Trodde nog att det skulle vara aningens billigare. Att hotellrestaurangen tog hutlösa 110bath för en vattenflaska är för mig sjukt dålig service. Samma flaska kostar ca 10bath på vilken

annan affär som helst. Vi var inte så imponerade av hotellets matställe vid stranden. Alla luncher därefter gick vi en liten bit längs stranden till två små lunchställe som lagade ljuvlig och billig mat. Även bland de bästa smoothies under våra veckor.

Så här ska luncher intas!
Till slut lärde sig även barnen att älska smoothies.

Några kvällar åkte vi taxi in till kao lak centrum som låg ca 3 km bort. Här åt Olle den godaste maten på hela resan på restaurang Viking. Nämligen köttbullar, mos med lingonsylt! All denna shopping som ska prutas hela tiden. Man vet varken om man gör att bra köp eller blir lurad.

Hela tre veckor har vi bott med Maria, Magnus, Arvid, Svea och lille Gustav. Ett sällskap som går så bra att resa tillsammans med. Vi har bott i samma hus i cirka två veckor. När vi sedan skulle bo i varsitt hotellrum kan man ju tycka att det skulle bli skönt, men snarare tvärtom. Skulle välja hus tillsammans alla dar i veckan!

Kao Lak
Sista kvällen med gänget på grannpuben. (Hotellet ligger i bakgrunden) denna pub var poppis för de erbjöd supersnabbt wi-fi. Så väldigt många gäster satt med sina telefoner i handen på detta ställe. Grymt bra service!

Resan hem var lång, men gick väldigt bra. Nyåret firades in i Saudiarabien, abi dhabi. Igårkväll var vi alla supertrötta av lång resa samt tidsskillnaden på 6 timmar. Kl 19 gick hela familjen och sov. Trodde grabbarna längtade efter sina sängar men de har nog mer vant sig att sova i samma rum som någon för de ville inte sova själva. Nu har vi sovit

11-12 timmar och är redo för att träffa min bror med fam samt mor och far som kommer på besök idag! Blir en bra dag även i Sverige!

Dessa 5 barn har lekt och lekt. Riktiga tävlingsbarn så många lekar med tävlingar. Ibland har vi föräldrar sagt "byt lek" men med tanke på hur många lekar som har lekts så är det fantastiskt. Här sista leken. Arvid säger: vi tävlar om vem som orkar längst step up mot trottoaren. Alla barn sätter igång på en gång. Hålla-värmen-lek på Arlanda!

När jag har tid ska jag ladda in bilder från storkameran så det kommer säkerligen fler! / Bodil