Att ha en allergi

Att leva med en allergi är det många som gör. Jag har hela tiden tänkt att det inte ska vara något "speciellt" och är man född med allergi så blir det naturligt för den som är drabbad. Däremot ser jag att det utvecklar ett beteende hos barnen som är tråkigt att de får. Ibland är de så tveksamma om de tål eller ej att de hellre avstår att smaka. Visst är det klokt, men det är då jag tycker synd om dem. Att de missar den nya smaskiga smaken.

Nu håller de på att lära sig att läsa den lilla texten med massor av krångliga ord på innehållsförteckningen och visst är de duktiga. Det är aldrig några tårar när andra fikar med smaskiga bakelser. De är så nöjda med sina hårda kakor och chokladbollar. Ibland händer det att de får i sig ägg av misstag, men det är inte ofta. Det kliar i mun och hals och är väldigt obehagligt för dem. Oftast blir de trötta, ledsna och nästan "sjuka". Men det kunde säkerligen vara värre!

Häromdagen var Olle på årlig koll och vi bad då att få kolla upp allergin mot jordnötter iochmed att det inte är gjort sedan han var typ 2-3 år. Blev en stor hemsk prick, så jordnötter ska vi fortsätta att akta oss för. Han fick även ta ett blodprov vilket vi inte har fått svar på. Här har vi även adrenalinspruta om olyckan skulle vara framme. Även pricken på ägg blev stor så även det sitter kvar i Olles kropp. Ibland växer det bort i 7 års åldern, men vi får se hur det blir. Min känsla är att den är lindrigare på Olle än på Rasmus. Astman konstaterades att han inte enbart har förkylningsastma. Här fick vi rekommendation att gå upp i medicin till en kortisonpuff per dag. Vi har tidigare enbart tagit vid förkylningar och pollensäsong. Ja, så är allergiläget för barnen. Ändå tycker jag att hela familjen tar allergierna med ro. Oftast får man frågan från andra hur mycket de är allergiska. Den frågan tycker jag är så svår att svara på. Det spelar ju ingen roll hur mycket en person är allergisk. Är man allergisk så mår man inte bra av det. Om man sedan får lite ont i magen eller får andningsproblem spelar ju ingen roll. Det är ju lika jobbigt för personen i fråga.

Jag är så tacksam för barnens kompisars föräldrar, släkt och lärare som hela tiden tänker på detta och ibland bakar och lagar extra mat till våra barn! Det uppskattas!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0