Pannkaka (9:e nov)

Inte årets roligaste helg har passerat, men en helg är ändå ledigt från jobb vilket år så skönt. Rätt trött och smutsigt rörigt här hemma. Att ha hallen i lekrummet, stökigt i barnens sovrum, dammigt och typ grejer överallt även fast man nästan plockar hela tiden, ja så har helgen känts!  iaf så är vi friska, den magsjukan vi trodde hade kommit på besök blåste bort lika fort som den kom. Var nog någon annan typ av kräkning kändes det som.
 
Dagens bästa är att vi har fått ett fönster i hallen och även vår nya ytterdörr på plats. En grå fin dörr som gjorde sitt till! Det knallar fortsatt framåt och vi får se vad nästa vecka ger.
 
Grabbarna har känts typiskt grabbiga denna helg. Brottas brottas och åter "vara på varandra". TV-spels reglerna har inte funnits denna helg och NHL och inomhusfotboll har spelats många timmar. Idag har vi iaf firat far i huset. Den bästa pappan som finns! vi tog bowling och middag på Olearys. Mysigt ställe att äta på, men rätt bedrövlig meny för äggallergiker. Ägg i hamburgare, naggets, pannkaka och pastan. Måste berömma grabbarna då det aldrig blir sura miner när de får avstå något pga allergier. Eller som idag när det blev alternativ 4 från menyn.
 
På tal om pannkakor så har vi haft en lång följetång med nya skolan om pannkakslunchen på torsdagarna. Efter många veckor frågade jag Rasmus hur det funkade med pannkakorna i skolan. "vet inte, jag har aldrig ätit några" fick jag till svar. Nä för han visste inte vart hans äggfria pannkakor fanns. Han hade ätit hårdmackor istället. Han är ju inte den som tar för sig och frågar utan då är han utan vår storpojk som ibland är blyg för att fråga. Iaf så pratade jag med fröken att hon var tvungen att visa honom var hans pannkakor fanns. Frågade nästa vecka om han fått några pannkakor. Nej, fröken hade glömt att visa honom så han åt hårdmackor istället... Hmmm... Sade till fröken igen att hon måste hjälpa honom så att faktiskt min pojk också får lunch varje dag som de andra barnen. Nästa torsdag dags igen och den här gången hade fröken visat honom var hans pannkakor var. Äntligen tänkte jag! "fast jag ville inte ha några sa Rasmus, så inga pannkakor åts även denna vecka. Nu var det min tur att faktiskt säga till att pannkakor ska ätas! Ännu en torsdag går och Rasmus kommer hem och säger att idag har han ätit pannkakor! Fröken hade följt med igen och visat vart de fanns. Äntligen, en sisådär 2 1/2 månad efter skolstart!!! För någon vecka sedan berättade han att han går själv och hämtar sina pannkakor, med viss stolthet berättade han det. Och jag blir glad. Saker som är enkla ur en vuxens ögon är inte alltid lika enkla för ett barn...
 
Ha de gott. / Bodil
 

Kommentarer
Postat av: Moa

Men klart grabben ska ha pannkaka! Tänk att inte fröknar eller "mat-tanter" märker att ett barn endast tar hårdmackor... Borde ju vara självklart att ha bra rutiner kring maten. Ingen mat= ingen tankeverksamhet= ingen inlärning= ingen bra skoldag.

Och förresten, superfint kakel! Älskar't! :)
Kram på er

2014-11-10 @ 19:49:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0